Youtube
Fašismus ve formě subkultury
28.11.2006 15:38
Již dlouhou dobu získává krajní pravice mladé lidi na svou stranu nejen pomocí klasických stran a organizací, ale naopak - mnohem více mladých lidí je k ní zrekrutováno cestou kulturní a sociální integrace. Subkultury mládeže, které se zařazují do ultrapravicové scény (zejména hnutí skinheads a skupiny hooligans), jsou svým charakterem sociální sítě, které převzaly funkci komunikace a interaktivního využití volného času, a jejichž pomocí vyjadřují příslušníci scény své názory.

Členové ultrapravicové scény vytvářejí vlastní kulturu, což obnáší vlastní kódy, signály, znaky, rituály, přístupy a místa setkávání. Lidé mimo ultrapravicové subkultury pak vidí specifické oblečení, chování, hudbu a některé kódy členů subkultury, které jsou ale pro většinu z nich nepochopitelné. Tato vyjádření mají jednak sloužit k vymezení se vůči vnějšímu prostředí a jednak k vnitřnímu organizování členstva a zprostředkování informací o postojích skupiny. Právě směs specifického oblečení, hudby a kódů vytváří rozpoznatelné a ucelené vyjádření mládežnické subkultury.
  
Hudba jako informační médium
Myšlenka rasistické hudební scény se poprvé rozvinula v 80. letech v Anglii, kde aktivisté mládežnické organizace Národní fronty (včetně Iana Stuarta, který pak v roce 1986 založil neblaze proslulou Blood and Honour) organizovali koncerty ultrapravicových skupin pod heslem Rock proti komunismu (RAC). Hudba se ukázala být nejlepší cestou k šíření fašistických a nacionalistických myšlenek. Dnes je běžně využívána k rekrutování mladých lidí do krajně pravicových hnutí, k získávání velkých prostředků pro jejich scénu a nabízí dobré možnosti komunikace a obchodu. Rozvoj rasistické hudební scény u nás začal hned po listopadu 1989. Během přechodu ke kapitalismu byla řada hudebních nosičů rasistických a xenofobně orientovaných skupin vydána a prodávána v oficiální distribuci. Skupiny jako Orlík a Braník tak pro rasistické skinheady získaly sympatie masy mladých lidí. Popularita Orlíku byla tak velká, že skupina v krátké době prodala na 100 000 nahrávek a obsadila čela hitparád.
  
S pomocí hudby, jako nejrozšířenějším médiem neonacistické scény, se neonacisté snaží efektivněji dostat svoji ideologii blíže k mladým lidem. Snaží se využívat téměř všech subkultur a bez okolků cpou do hip hopu, dark wave, techna i metalu své rasistické a nacionalistické texty. Nutno ale dodat, že většího ohlasu mimo subkulturu skinheads mají v podstatě jen u velmi úzkého okruhu kapel z prostředí Black metalu.
  
Neonacistická NPD již použila v Německu hudbu v předvolebním boji, když rozdala mladým lidem ve školách na 25 000 svých CD. Její úspěch u mladých byl prokázán nárůstem prvovoličů, kteří jí odevzdali svůj hlas, i volebním výsledkem v Sasku, kde získala místa v zemském sněmu s celkovým ziskem 9,2 % hlasů. Úspěchem byla i finanční stránka. Prodej CD je mimořádně ziskový byznys jak pro krajně pravicové organizace, tak pro neonacistický hudební trh. Jak uvádí Miroslav Mareš z Masarykovy Univerzity, zejména organizátoři koncertů si přijdou na slušný balík, samozřejmě nezdaněný. Pouze na vstupném je možné v některých případech vybrat až 100 tisíc korun a k tomu je nutno ještě připočítat zisk z prodeje cédéček, nášivek a triček.
  
Fašistovy nové šaty
V posledních letech se krajně pravicová scéna zdá být stále více atraktivní pro mnoho mladých v neposlední řadě kvůli tomu, že mění své vnější image. Klasičtí neonacisté s holou lebkou, vojenskými botami a bomberem jsou dnes jen menší (a většinou venkovskou) částí uvnitř celé subkulturní scény.
  
Od konce 70. let krajní pravice okupovala především skinheadskou subkulturu. Jejich šaty byly vyjádřením dělnického, proletářského a mužského kultu. Právě tento styl, s jeho vyjádřením mužskosti a násilí, politicky nacpaný neonacistickou ideologií, stál za úspěchem krajní pravice. S jeho rozvojem se zavedlo a dále rozšířilo několik značek jako třeba boty Dr. Martens a Lonsdale.
  
Nicméně během posledních 10 let se klasičtí skinheadi dosti změnili. Do fašistické scény více a více přicházelo sportovní oblečení a různé prvky převzaté od fotbalových hooligans. In se staly značky jako Pit Bull, Troublemaker a New Balance.
  
Krajně pravicová mládežnická scéna zažívala zejména ve východní části Německa boom, řada fašistických skupin s lokálním zakotvením vyrostla a získala místní vliv a moc, což jim pak umožnilo stát se rozhodujícím faktorem v socializaci velké části východoněmecké mládeže. Spolu s tím se pravičácký styl stával i více atraktivní pro mladé lidi, kteří se sami chápali jako apolitičtí. Staré skinheadské kultovní značky jako Lonsdale a Fred Perry se brzy staly módou mládeže zcela vzdálené krajní pravici.
  
"Tímto končíme spolupráci s vaší distribucí", napsala firma Lonsdale několika neonacistickým společnostem. Ultrapravicové demonstrace již nezapadaly do mezinárodní marketingové strategie tohoto koncernu, a proto Lonsdale zastavila dodávky neonacistickým obchodům. Fašistická scéna na to reagovala založením několika nových, vlastních a jasněji se vyjadřujících značek jako Walhalla, Doberman streetwear, Patriot, Masterace nebo Consdaple (na rozdíl od Lonsdale je v této značce možné číst celou zkratku NSDAP), které stále masově používají typický obloukový design Lonsdale s písmeny zmenšujícími se od kraje ke středu. Místo Lonsdale ale dnes můžeme vidět např. nápis Nationalist . Z určité vzdálenosti není téměř možné rozeznat tyto značky od originálu. To má více účelů: scéna vytváří vlastními fašistickými značkami nový vnitřní přehled a výpověď o postojích členů a zároveň plní vlastní kapsu. Optickou podobou s originálem se pak navenek vytváří obrázek velké a zdánlivě homogenní scény. I když jde jen o optickou iluzi, vytváří se také nebezpečí zaměňování nebo dokonce ztotožnění politických a nepolitických nositelů značek vnějším pozorovatelem. Nejlepším příkladem je asi Thor Steinar, který vzbudil ve scéně velké nadšení (a vydělal velké peníze). Ale nejen v tomto případě se bohužel nové značky stále více a více dostávají i do normálních obchodů.
  
Vedle značek přibývá zvláštních obchodů poskytujících neonacistům zboží. V Praze jsou přinejmenším čtyři, v celých Čechách je jich pak asi dvacet. Neonacisté v nich ovšem nenakupují pouze své šaty, CD nebo případně zbraně, ale používají je také k setkání, kde si vyměňují informace a získávají kontakty. Prodejem módního pravičáckého oblečení a jinými kšefty mohou finančně podporovat neonacistickou scénu a politizovat mladé lidi doprava. Obchody jsou buď přímo v rukou krajní pravice a jsou organizovány přesně pro tuto klientelu, nebo fungují čistě kvůli zisku: druhý případ je samozřejmě nedělá o nic lepšími - stále objektivně slouží neonacistům. Řada těchto obchodů slouží jak pro organizované neonacisty, tak i pro lidi z rockersko-chuligánského okruhu.
  
Shrneme-li to:
- je možné pozorovat trend, kdy organizovaná ultrapravice stále více preferuje normálně vypadající oblečení a pravicové značky typu Thor Steinar s malými, ale pro zasvěcené nezaměnitelnými symboly navenek vypadajícími zcela nevinně. Tak se organizovaná ultrapravice snaží vyhnout komplikacím s oslovováním publika, které chtějí vtáhnout nebo s kterým chtějí komunikovat a ke kterým by mohlo dojít, pokud by ultrapravicové smyboly byly zřetelné. (Německá NPD vyzývá na svých demonstrací k nošení nenápadných šatů s malými symboly a písmeny, aby se posluchači nepolekali)


  
- jen malé symboly a znaky, které zdobí jejich šaty je identifikují jako neonacisty. Navzdory lepším možnostem agitace na širším poli společenských akcí ale tento odklon od tradiční subkultury nepřináší pro neonacisty pouze výhody. Zakotvením v řadě velmi odlišných mládežnických subkultur a odložením limitujícího skinheadského zevnějšku se zeslabuje také identifikace určité subkultury s nacistickou ideologií. Jak se celá scéna stává stále širší, tak klesá i závaznost určitého vzoru, kterým byl dříve skinhead a je tak možné oslovit i ty, kterým je skinheadská subkultura protivná.


  
- fašistická hudba, šaty a zrovna tak i pravičácké obchody a hospody vytvářejí spolu s dalšími institucemi základní kámen pro šíření fašistické ideologie. Připravují základ pro ty, kdo zapalují ubytovny azylantů a synagogy, kdo napadají nebo vraždí homosexuály, bezdomovce, alternativní mládež či postižené lidi. Důsledný boj proti fašismu, jeho (novým) stylům a jeho hudbě tak musí nezbytně obsáhnout i boj proti jeho distribučním strukturám a obchodům.
  
zdroj: web We Will Rock You wwry.antifa.net
  



Více na old.czechcore.cz
Reakce (0) | Zobrazit všechny články ...

   
PŘIHLÁŠENÍ

 

Registrovat uživatele
Zapomenuté heslo

Vstup do administrace
GDPR

 
HLEDÁNÍ A MAIL LIST

search
mailing list


 
HEY I NEED YOUR HELP!

FarFromGrace

08.12.2018 Wrocław
All booking...
 
AKCE
GUEVNNA (Jap) + BAD LUCK RIDES ON WHEELS (DE)
GUEVNNA (Jap) + BAD LUCK RIDES ON WHEELS (DE) 21.11.2018 - 21.11.2018 ( 20:00 - 23:00 )
Praha Eternia Více informací ...
Toner Low, Děti Deště, Rato Triste
Toner Low, Děti Deště, Rato Triste 22.11.2018 - 22.11.2018 ( 19:00 - 23:00 )
Praha Modrá Vopice Více informací ...
Sheeva Yoga / Kulma / Bastard Instinkt / Facan
23.11.2018 - 24.11.2018 ( 18:00 - 02:00 )
Milevsko-Přeborov Více informací ...
TONER LOW (NL), ALIUSTERRA, MENARCHE, JOHNY FOXTER
TONER LOW (NL), ALIUSTERRA, MENARCHE, JOHNY FOXTER 23.11.2018 ( 19:00 )
Brno - Sibiř Více informací ...
Remek (CZ) + Gattaca (CZ)
Remek (CZ) + Gattaca (CZ) 23.11.2018 - 23.11.2018 ( 20:00 - 22:00 )
Olomouc, SF MINI Více informací ...
Gattaca / Remek / Kruhy
Gattaca / Remek / Kruhy 24.11.2018 ( 20:00 - 23:00 )
Brno Vegalite Více informací ...
SHEEVA YOGA, KULMA, KAOSQUAD, BOWEL FUCK
SHEEVA YOGA, KULMA, KAOSQUAD, BOWEL FUCK 24.11.2018 ( 20:00 - 01:00 )
Sušice - U Chovatelů Více informací ...
Zobrazit všechny akce
 
POSLEDNÍ GALERIE
RUINAS, Praha - Eternia, 15.11.18
19.11.2018 20:09, Siki


HOW LONG?, Praha - Eternia, 15.11.18
19.11.2018 20:07, Siki


BRÜNNER TODESMARCH, Praha - Eternia, 15.11.18
19.11.2018 20:06, Siki


SLAVERY, Praha - Eternia, 15.11.18
19.11.2018 19:55, Siki


CONVINCE, Plzeň - Pohoda, 11.11.18
14.11.2018 17:59, Siki


KIBERA, Plzeň - Pohoda, 11.11.18
14.11.2018 17:58, Siki


RATO TRISTE, Beroun - Metro, 10.11.18
14.11.2018 17:56, Siki


 
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
BALACLAVA | rozhovor (789)
THE WAR GOES ON - s/t (496)
S.H.I.T. - What do you Stand for? (494)
DeeCracks - Sonic Delusions (476)
INNOXIA CORPORA | Rozhovor (474)
Summer Emotion (351)
Wojczech - Regret.Repeat (323)
NEJOBLÍBEĚJŠÍ ČLÁNKY
SURRA | rozhovor
The Fog – s/t EP
Roman xJesusx Láriš - WORLD WILD HARDCORE
THE BAR STOOL PREACHERS – Trilogy
LETO - Krok pro člověka
Dad Brains – I´m old
PRŮMYSLOVÁ SMRT - ARMAGEDON E.P.
 
POSLEDNÍ REAKCE
 
SOUTĚŽ
V tuto chvíli není vypsaná soutěž.
 

TOPlist
   



Web-Stranky.cz afa svoboda zvirat kids and heroes diycore 007 strahov nightmare malarie dayafter evidence nzdm thor steinar ism marast CSAF Cult Burger Shitrecords Periferia gasmask sxhc

© 2018 Czechcore.cz | Scripted by Sonic (www.neziskovky.com) | Design concept by Max

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.