Youtube
Fašismus ve formě subkultury
28.11.2006 15:38
Již dlouhou dobu získává krajní pravice mladé lidi na svou stranu nejen pomocí klasických stran a organizací, ale naopak - mnohem více mladých lidí je k ní zrekrutováno cestou kulturní a sociální integrace. Subkultury mládeže, které se zařazují do ultrapravicové scény (zejména hnutí skinheads a skupiny hooligans), jsou svým charakterem sociální sítě, které převzaly funkci komunikace a interaktivního využití volného času, a jejichž pomocí vyjadřují příslušníci scény své názory.

Členové ultrapravicové scény vytvářejí vlastní kulturu, což obnáší vlastní kódy, signály, znaky, rituály, přístupy a místa setkávání. Lidé mimo ultrapravicové subkultury pak vidí specifické oblečení, chování, hudbu a některé kódy členů subkultury, které jsou ale pro většinu z nich nepochopitelné. Tato vyjádření mají jednak sloužit k vymezení se vůči vnějšímu prostředí a jednak k vnitřnímu organizování členstva a zprostředkování informací o postojích skupiny. Právě směs specifického oblečení, hudby a kódů vytváří rozpoznatelné a ucelené vyjádření mládežnické subkultury.
  
Hudba jako informační médium
Myšlenka rasistické hudební scény se poprvé rozvinula v 80. letech v Anglii, kde aktivisté mládežnické organizace Národní fronty (včetně Iana Stuarta, který pak v roce 1986 založil neblaze proslulou Blood and Honour) organizovali koncerty ultrapravicových skupin pod heslem Rock proti komunismu (RAC). Hudba se ukázala být nejlepší cestou k šíření fašistických a nacionalistických myšlenek. Dnes je běžně využívána k rekrutování mladých lidí do krajně pravicových hnutí, k získávání velkých prostředků pro jejich scénu a nabízí dobré možnosti komunikace a obchodu. Rozvoj rasistické hudební scény u nás začal hned po listopadu 1989. Během přechodu ke kapitalismu byla řada hudebních nosičů rasistických a xenofobně orientovaných skupin vydána a prodávána v oficiální distribuci. Skupiny jako Orlík a Braník tak pro rasistické skinheady získaly sympatie masy mladých lidí. Popularita Orlíku byla tak velká, že skupina v krátké době prodala na 100 000 nahrávek a obsadila čela hitparád.
  
S pomocí hudby, jako nejrozšířenějším médiem neonacistické scény, se neonacisté snaží efektivněji dostat svoji ideologii blíže k mladým lidem. Snaží se využívat téměř všech subkultur a bez okolků cpou do hip hopu, dark wave, techna i metalu své rasistické a nacionalistické texty. Nutno ale dodat, že většího ohlasu mimo subkulturu skinheads mají v podstatě jen u velmi úzkého okruhu kapel z prostředí Black metalu.
  
Neonacistická NPD již použila v Německu hudbu v předvolebním boji, když rozdala mladým lidem ve školách na 25 000 svých CD. Její úspěch u mladých byl prokázán nárůstem prvovoličů, kteří jí odevzdali svůj hlas, i volebním výsledkem v Sasku, kde získala místa v zemském sněmu s celkovým ziskem 9,2 % hlasů. Úspěchem byla i finanční stránka. Prodej CD je mimořádně ziskový byznys jak pro krajně pravicové organizace, tak pro neonacistický hudební trh. Jak uvádí Miroslav Mareš z Masarykovy Univerzity, zejména organizátoři koncertů si přijdou na slušný balík, samozřejmě nezdaněný. Pouze na vstupném je možné v některých případech vybrat až 100 tisíc korun a k tomu je nutno ještě připočítat zisk z prodeje cédéček, nášivek a triček.
  
Fašistovy nové šaty
V posledních letech se krajně pravicová scéna zdá být stále více atraktivní pro mnoho mladých v neposlední řadě kvůli tomu, že mění své vnější image. Klasičtí neonacisté s holou lebkou, vojenskými botami a bomberem jsou dnes jen menší (a většinou venkovskou) částí uvnitř celé subkulturní scény.
  
Od konce 70. let krajní pravice okupovala především skinheadskou subkulturu. Jejich šaty byly vyjádřením dělnického, proletářského a mužského kultu. Právě tento styl, s jeho vyjádřením mužskosti a násilí, politicky nacpaný neonacistickou ideologií, stál za úspěchem krajní pravice. S jeho rozvojem se zavedlo a dále rozšířilo několik značek jako třeba boty Dr. Martens a Lonsdale.
  
Nicméně během posledních 10 let se klasičtí skinheadi dosti změnili. Do fašistické scény více a více přicházelo sportovní oblečení a různé prvky převzaté od fotbalových hooligans. In se staly značky jako Pit Bull, Troublemaker a New Balance.
  
Krajně pravicová mládežnická scéna zažívala zejména ve východní části Německa boom, řada fašistických skupin s lokálním zakotvením vyrostla a získala místní vliv a moc, což jim pak umožnilo stát se rozhodujícím faktorem v socializaci velké části východoněmecké mládeže. Spolu s tím se pravičácký styl stával i více atraktivní pro mladé lidi, kteří se sami chápali jako apolitičtí. Staré skinheadské kultovní značky jako Lonsdale a Fred Perry se brzy staly módou mládeže zcela vzdálené krajní pravici.
  
"Tímto končíme spolupráci s vaší distribucí", napsala firma Lonsdale několika neonacistickým společnostem. Ultrapravicové demonstrace již nezapadaly do mezinárodní marketingové strategie tohoto koncernu, a proto Lonsdale zastavila dodávky neonacistickým obchodům. Fašistická scéna na to reagovala založením několika nových, vlastních a jasněji se vyjadřujících značek jako Walhalla, Doberman streetwear, Patriot, Masterace nebo Consdaple (na rozdíl od Lonsdale je v této značce možné číst celou zkratku NSDAP), které stále masově používají typický obloukový design Lonsdale s písmeny zmenšujícími se od kraje ke středu. Místo Lonsdale ale dnes můžeme vidět např. nápis Nationalist . Z určité vzdálenosti není téměř možné rozeznat tyto značky od originálu. To má více účelů: scéna vytváří vlastními fašistickými značkami nový vnitřní přehled a výpověď o postojích členů a zároveň plní vlastní kapsu. Optickou podobou s originálem se pak navenek vytváří obrázek velké a zdánlivě homogenní scény. I když jde jen o optickou iluzi, vytváří se také nebezpečí zaměňování nebo dokonce ztotožnění politických a nepolitických nositelů značek vnějším pozorovatelem. Nejlepším příkladem je asi Thor Steinar, který vzbudil ve scéně velké nadšení (a vydělal velké peníze). Ale nejen v tomto případě se bohužel nové značky stále více a více dostávají i do normálních obchodů.
  
Vedle značek přibývá zvláštních obchodů poskytujících neonacistům zboží. V Praze jsou přinejmenším čtyři, v celých Čechách je jich pak asi dvacet. Neonacisté v nich ovšem nenakupují pouze své šaty, CD nebo případně zbraně, ale používají je také k setkání, kde si vyměňují informace a získávají kontakty. Prodejem módního pravičáckého oblečení a jinými kšefty mohou finančně podporovat neonacistickou scénu a politizovat mladé lidi doprava. Obchody jsou buď přímo v rukou krajní pravice a jsou organizovány přesně pro tuto klientelu, nebo fungují čistě kvůli zisku: druhý případ je samozřejmě nedělá o nic lepšími - stále objektivně slouží neonacistům. Řada těchto obchodů slouží jak pro organizované neonacisty, tak i pro lidi z rockersko-chuligánského okruhu.
  
Shrneme-li to:
- je možné pozorovat trend, kdy organizovaná ultrapravice stále více preferuje normálně vypadající oblečení a pravicové značky typu Thor Steinar s malými, ale pro zasvěcené nezaměnitelnými symboly navenek vypadajícími zcela nevinně. Tak se organizovaná ultrapravice snaží vyhnout komplikacím s oslovováním publika, které chtějí vtáhnout nebo s kterým chtějí komunikovat a ke kterým by mohlo dojít, pokud by ultrapravicové smyboly byly zřetelné. (Německá NPD vyzývá na svých demonstrací k nošení nenápadných šatů s malými symboly a písmeny, aby se posluchači nepolekali)


  
- jen malé symboly a znaky, které zdobí jejich šaty je identifikují jako neonacisty. Navzdory lepším možnostem agitace na širším poli společenských akcí ale tento odklon od tradiční subkultury nepřináší pro neonacisty pouze výhody. Zakotvením v řadě velmi odlišných mládežnických subkultur a odložením limitujícího skinheadského zevnějšku se zeslabuje také identifikace určité subkultury s nacistickou ideologií. Jak se celá scéna stává stále širší, tak klesá i závaznost určitého vzoru, kterým byl dříve skinhead a je tak možné oslovit i ty, kterým je skinheadská subkultura protivná.


  
- fašistická hudba, šaty a zrovna tak i pravičácké obchody a hospody vytvářejí spolu s dalšími institucemi základní kámen pro šíření fašistické ideologie. Připravují základ pro ty, kdo zapalují ubytovny azylantů a synagogy, kdo napadají nebo vraždí homosexuály, bezdomovce, alternativní mládež či postižené lidi. Důsledný boj proti fašismu, jeho (novým) stylům a jeho hudbě tak musí nezbytně obsáhnout i boj proti jeho distribučním strukturám a obchodům.
  
zdroj: web We Will Rock You wwry.antifa.net
  



Více na old.czechcore.cz
Reakce (0) | Zobrazit všechny články ...

   
PŘIHLÁŠENÍ

 

Registrovat uživatele
Zapomenuté heslo

Vstup do administrace
GDPR

 
HLEDÁNÍ A MAIL LIST

search
mailing list


 
HEY I NEED YOUR HELP!

Pavle Ivanovic

15.09.2019 Prague
All booking...
 
AKCE
Krupskaya (UK), Mercury Tales (Fr), Et on tuera tous les affreux (Fr)
Krupskaya (UK), Mercury Tales (Fr), Et on tuera tous les affreux (Fr) 21.07.2019
Liberec Azyl pivní bar Více informací ...
NEGATIVE APPROACH (USA) & VOLE & FLOWERS FOR WHORES
NEGATIVE APPROACH (USA)  & VOLE & FLOWERS FOR WHORES 23.07.2019 ( 20:00 )
Brno Kabinet Múz Více informací ...
Yöu (Makedonie) + Mercury Tales (Fr) + Et On Tuera Tous Les Affr (Fr)
Yöu (Makedonie) + Mercury Tales (Fr) + Et On Tuera Tous Les Affr (Fr) 23.07.2019 - 23.07.2019 ( 20:00 - 22:00 )
Olomouc, SF MINI Více informací ...
Jodie Faster × Sharp Knives
Jodie Faster × Sharp Knives 24.07.2019 - 24.07.2019 ( 20:00 - 23:00 )
Brno Vegalite Více informací ...
FLUFF 2019
FLUFF 2019 25.07.2019 - 28.07.2019 ( 12:00 - 24:00 )
Rokycany Letiště Více informací ...
Festa De LA Pohoda 2019
Festa De LA Pohoda 2019 27.07.2019 - 27.07.2019 ( 14:00 - 24:00 )
Vodňany Sokol. louka Více informací ...
Setkání svobodných duší
Setkání svobodných duší 02.08.2019 - 03.07.2019
Rožnov p/Radhoštěm Více informací ...
Zobrazit všechny akce
 
POSLEDNÍ GALERIE
CRUEL FACE, Praha - Modrá Vopice, 2.7.19
03.07.2019 21:09, Siki


NERVE GRIND, Praha - Modrá Vopice, 2.7.19
03.07.2019 21:08, Siki


MAKKMAT, Praha - Modrá Vopice, 2.7.19
03.07.2019 21:07, Siki


BURST, Praha - Modrá Vopice, 2.7.19
03.07.2019 21:06, Siki


KAOSQUAD, Praha - Modrá Vopice, 2.7.19
03.07.2019 21:05, Siki


UNKILLED WORKER, Točník - Bárka, 29.6.19
30.06.2019 23:00, Siki


MECONIO, Točník - Bárka, 29.6.19
30.06.2019 22:58, Siki


 
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Povodí Ohře | rozhovor (689)
GOSPEL OF THE FUTURE | rozhovor (661)
Kolyma Tales #2 (534)
Tomáš Ivan Mládek| rozhovor (522)
v/a One Family One Flag (470)
Willhelm Grasslich | rozhovor (463)
War//Plague – Into the Depths (451)
NEJOBLÍBEĚJŠÍ ČLÁNKY
The Ramoms - Problem Child
Dad Brains - Dadditude
Charger - s/t
v/a - Dvasedmšestnulajedna
GOSPEL OF THE FUTURE | rozhovor
dvasedmšestnulajedna | rozhovor
Lenny Lashley's Gang Of One ‎– All Are Welcome
 
POSLEDNÍ REAKCE
 
SOUTĚŽ
V tuto chvíli není vypsaná soutěž.
 

TOPlist
   



Web-Stranky.cz afa svoboda zvirat kids and heroes diycore 007 strahov nightmare malarie dayafter evidence nzdm thor steinar ism marast CSAF Cult Burger Shitrecords Periferia gasmask sxhc

© 2019 Czechcore.cz | Scripted by Sonic (www.neziskovky.com) | Design concept by Max

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.